Významný obrat, ktorý nastal v bilancii nehôd na železničných priecestiach v roku 2016, sa v uplynulom roku nepodarilo udržať. Počet nehôd na železničných priecestiach v roku 2017 stúpol. Zahynulo pri nich šesť ľudí.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pravidelne apelujú na účastníkov cestnej premávky, aby boli pri prejazde cez železničné priecestia mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepreceňovali svoje schopnosti, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o cestnej premávke.
Z celkového počtu 50 nehôd sa až v 33 prípadoch stali nehody na zabezpečených železničných priecestiach, vybavených výstražnou signalizáciou, alebo dokonca aj so závorami, čo je až 66% všetkých nehôd. Obrovským paradoxom zostáva, že až v desiatich prípadoch boli vinníkmi profesionálni vodiči nákladných vozidiel alebo úžitkových vozidiel (dodávok).
"Najdôležitejšie zostáva neustále apelovať na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri prejazde cez železničné priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepreceňovali svoje schopnosti, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o cestnej premávke. Zrážky s mnohotonovým kolosom, ktorého brzdná dráha môže byť niekoľko sto metrov, mávajú fatálne následky a zbytočne pri nich vyhasnú ľudské životy“, uviedol generálny riaditeľ ŽSR, Martin Erdössy.
ŽSR preto pripomínajú, ako sa správať pri prechode cez železničné priecestie. Na pravidlá a bezpečnosť by mali dbať aj profesionálni vodiči. Nehody totiž spôsobujú podľa ŽSR aj oni.
Základné pravidlá pri prejazde železničným priecestím:
Pri križovaní železničnej dráhy s pozemnou komunikáciou má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.
Vodič nesmie vojsť na železničné priecestie, ak...
- sa dáva výstraha dvoma striedavo blikajúcimi červenými svetlami
- sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka
- sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory
- je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak, prípadne iné dráhové vozidlo
- zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavkou, alebo červeným svetlom
- situácia na železničnom priecestí nedovoľuje, aby ho vodič bezpečne prešiel
V prípade, že sa už stane na železničnom priecestí nehoda alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti či priamo na železničnom priecestí, treba okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia. Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu. Jedinečné identifikačné číslo je retroreflexného materiálu a nachádza sa na zadnej strane výstražného kríža.