Ministerstvo vnútra v súvislosti s vyhlásením núdzového stavu prijalo viacero opatrení pri poskytovaní služieb evidencie vozidiel na dopravných inšpektorátoch, oddelení dokladov, pracovísk okresných úradov a klientskych centier.
Opatrenia začnú platiť od pondelka 5. októbra až do odvolania.
OKRESNÉ ÚRADY A KLIENTSKE CENTRÁ
Okresné úrady budú v plnom rozsahu zabezpečovať agendy na úseku:
▪ overovania listín a osvedčovania podpisov,
▪ živnostenského podnikania,
▪ cestnej dopravy a pozemných komunikácií,
▪ katastra nehnuteľností,
▪ životného prostredia,
▪ poľnohospodárstva, lesného hospodárstva, poľovníctva a pozemkových úprav,
▪ k dispozícii budú aj podateľne okresných úradov.
Tieto pracoviská budú akceptovať podania zaslané elektronickou poštou, do troch dní je však potrebné podania doplniť listinnou podobou alebo autorizovať elektronickým podpisom.
Osobné konzultácie budú možné až po dohode s klientom okrem vyššie uvedených úsekov. Na ďalších agendách len po objednaní sa na termín so zodpovedným zamestnancom.
Občanov vyzývajú, aby prednostne využívali telefonickú, elektronickú či písomnú komunikáciu.
DOPRAVNÉ INŠPEKTORÁTY
Dopravné inšpektoráty budú vykonávať všetky evidenčné úkony, avšak len u občanov, ktorí sa objednajú online pomocou elektronickej služby. Vstup na dopravný inšpektorát im bude umožnený maximálne 5 minút pred termínom.
Vyhotovené osvedčenia o evidencii vozidla (malý technický preukaz) sa počas núdzového stavu nebudú doručovať na oddelenia dokladov, ale na adresu žiadateľa.
ODDELENIA DOKLADOV
Vodičské preukazy a cestovné pasy sa budú vydávať bez obmedzení.
V agende občianskych preukazov sa počas núdzového stavu na oddeleniach dokladov nebudú vydávať certifikáty pre elektronický podpis, keďže na tento účel je k dispozícii bezplatná elektronická služba.
EVIDENCIA ZBRANÍ
Na úseku zbraní a streliva polícia nebude prijímať žiadosti o vydanie zbrojných preukazov a zbrojných licencií ani žiadostí o udelenie výnimiek k nadobudnutiu vlastníctva či držby zbrane, keďže počas núdzového stavu sa nebudú vykonávať skúšky odbornej spôsobilosti ani potrebné obhliadky priestorov. Nebudú sa vydávať ani potvrdenia o vypožičaní a prenájme zbrane.
CUDZINECKÁ POLÍCIA
Na stránkových pracoviskách oddelení cudzineckej polície budú vybavované len tie osoby, ktoré budú objednané online prostredníctvom elektronickej služby. Osoby bez online rezervácie bude možné vybaviť len v mimoriadnych prípadoch (osobitný zreteľ, humanitárny dôvod) so súhlasom príslušného riaditeľa Riaditeľstva hraničnej a cudzineckej polície Policajného zboru.
PLATNOSŤ DOKLADOV
Ministerstvo vnútra upozorňuje, že počas núdzového stavu neplatia lehoty platnosti uvedené na dokladoch (s výnimkou cestovných pasov). Tá sa automaticky predlžuje až do uplynutia 4 mesiacov po skončení núdzového stavu, výnimočného stavu alebo mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s pandémiou COVID-19.
Zároveň upozorňujú, že cudzincov, ktorým v krátkej dobe končí udelený pobyt, aby nepodliehali zbytočnej panike, pokiaľ sa im do vtedy nepodarí získať voľný termín na podanie žiadosti o obnovenie pobytu.
Novela zákona o pobyte cudzincov automaticky predĺžila platnosť každého prechodného pobytu, trvalého pobytu alebo tolerovaného pobytu, ktorá by inak uplynula počas núdzového stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19. Môžu si teda rezervovať akýkoľvek najbližší termín na podanie žiadosti o obnovenie pobytu, aj keď by bol až po zdanlivom skončení platnosti pôvodného pobytu. Stačí sa objednať online a prísť na vopred dohodnutý termín.
HYGIENICKÉ OPATRENIA
Vstup občanov na pracoviská budú koordinovať poverení zamestnanci a supervízori. Každý návštevník je povinný rešpektovať ich pokyny, dodržiavať hygienické opatrenia, najmä povinnosť mať prekryté horné dýchacie cesty rúškom, šatkou či šálom, dezinfikovať si ruky a dbať na dvojmetrový odstup.
Za neuposlúchnutie dodržiavania protiepidemických opatrení, ako aj za porušenie nariadenej izolácie môže príslušník Policajného zboru na mieste uložiť pokutu v blokovom konaní až do výšky 1000 eur.
Zdroj: Ministerstvo vnútra SR