Spravodajstvo
Od októbra v noci bez detskej pohotovosti
Publikované Sala Online, 22.09.2015 - 13:30, AktualizovanéOd 1.10 bude detská pohotovosť v Šali fungovať len do 22.00 hodiny. Táto informácia v posledných dňoch zdvihla vlnu kritiky medzi obyvateľmi mesta. Kto je za to zodpovedný? Prečo sa k takémuto kroku pristúpilo? Na bližšie informácie o vzniknutej situácii sme sa opýtali prevádzkovateľa pohotovosti pre deti a dorast MUDr. Gabriela Tótha.
„Ku skráteniu ordinačných hodín dochádza na základe rozhodnutia lekára Nitrianskeho samosprávneho kraja, ktorý zodpovedá za zabezpečenie pohotovostnej služby v samosprávnom kraji. Lekár samosprávneho kraja pred svojím rozhodnutím uskutočnil podrobnú analýzu výsledku štatistického sledovania vyťaženosti detskej pohotovosti v Šali v prvom polroku 2015. Pri pracovnom stretnutí s poskytovateľmi detskej pohotovosti si vypočul naše argumenty. Po starostlivom zvážení všetkých argumentov pre a proti dospel k takému rozhodnutiu, ktoré sa zrodilo.
Je pravdou, že my, poskytovatelia detskej pohotovostnej služby v Šali, sme sa obrátili so žiadosťou na lekára NSK, aby skrátil ordinačné hodiny na detskej pohotovosti v Šali.
Ako to vyzeralo doteraz?
Lekár, poskytovateľ, nastúpi do práce vo svojom obvode o 07:00 hod., pracuje do 15:00 hod. Potom nasleduje presun do pohotovostnej ambulancie. Od 16:00 hod. nastúpi do pohotovostnej služby a poskytuje pohotovosť do 06:30 hod. nasledujúceho dňa. Potom nasleduje presun do svojho obvodu a od 07:00 hod. do 15:00 hod. pracuje vo svojej obvodnej ambulancii. To isté platí aj pre zdravotné sestry! Keď to zrátate, je to aj presunmi medzi pracoviskami 32 hodín v práci!!! Jedná sa o matky, manželky, babky a starých otcov, teda o ľudí, ktorí majú aj svoje rodinné povinnosti. To je jednak neľudské ale aj protizákonné!!!
Ako to vyzerá v štátnych zdravotníckych zariadeniach?
Službukonajúci lekár ráno, po ukončení nočnej služby, povinne musí ísť domov. Zdravotné sestry takisto.
Ako to vyzerá napríklad v Nitre na detskej pohotovosti?
Tam počas veľkej služby /sobota, nedeľa, sviatok/ sa vystriedajú traja lekári za 24 hodín a v malej službe za 16 hodín / pracovné dni/ dvaja lekári .
V okrese Šaľa je deväť lekárov na obsadenie služieb v mesiaci, v Nitre ich je trikrát toľko. V našom okrese sme dvaja lekári, ktorí sme nútení slúžiť 5 až 8-krát mesačne. Je to doktor L. Szarka a ja. Keď to vynásobíte, my dvaja za jeden mesiac prakticky odrobíme dva mesiace. Je to normálne? Preto sú príjmy lekárov "rozprávkové". O lekárskych platoch radi hovoria politici, ale o tom, že koľko pracujeme, radšej pomlčia!
Na záver niekoľko argumentov:
- zneužívanie pohotovostnej služby. Prvý a najdôležitejší argument. Ľudia si neuvedomujú, čo je úlohou pohotovostnej služby. Hlavným poslaním lekárskej pohotovosti je zvládnutie náhle vzniknutého, život ohrozujúceho stavu pacienta, nie to, že už týždeň kašle, alebo má zvýšenú telesnú teplotu 37,5 st. C. Dali by sa romány o tom napísať s akými banalitami ľudia vyhľadávajú pohotovostnú službu .
- počet ošetrených pacientov medzi 22:00 hod. a 06:30 hod. Štatistika ukazuje, že ich je 0-1-2 pacientov. Je pravdou, že sú obdobia, keď ich počet dosiahne 3-4 pacientov za noc.
- absencia lekárenskej služby v nočných hodinách. Lekárne poskytujú služby do 21:00 hod. v pracovných dňoch a do 20:00 hod. cez víkendy a počas sviatkov. V praxi to znamená, že darmo ja napíšem recepty v noci, pacient môže realizovať recepty od 08:00 hod. ráno. Pohotovosť je vybavená len s injekčnými formami liekov na zvládnutie akútnych, život ohrozujúcich stavov.
- vek, zdravotný stav a počet lekárov poskytujúcich pohotovostnú službu. Vekové zloženie lekárov je také, že väčšina z nich už je z radov staršej generácie. Dvaja lekári sú v takom zdravotnom stave, že ich čakajú vážne ortopedické a neurologické operácie.
- na posledné miesto dávam finančné odmeňovania poskytovania pohotovostnej služby. Poskytovateľ svoju odmenu dostáva na základe odovzdaných výkonov. Laicky povedané, od počtu ošetrených pacientov. Nie sme platení od počtu odpracovaných hodín. V letnom období sú také dni, že na pohotovosti vyšetríme 1-2 pacientov, t.j. cca. 20 €. Z tejto sumy ešte musím vyplatiť zdravotnú sestru. Znamená to, že moja služba je z finančného hľadiska mínusová. Sú samozrejme také obdobia, obdobia chrípkových epidémii, keď počas veľkej služby ošetríme 130 až 150 pacientov a počas malej 30 až 50 pacientov.
Týchto pár argumentov som uviedol len na ilustráciu situácie.
Ešte raz zopakujem, to nie je moje rozhodnutie, ale rozhodnutie môjho nadriadeného, síce na základe našej žiadosti. Ja, ako organizátor, som zodpovedný za materiálno-technické zabezpečenie pohotovostnej ambulancie, za rozpisovanie služieb, ktoré schvaľuje lekár samosprávneho kraja a za zabezpečenie komunikácie medzi poskytovateľmi a zdravotnými poisťovňami. Tu končia moje kompetencie. Za odbornú stránku poskytnutej zdravotnej starostlivosti zodpovedá každý lekár sám za seba.
Ešte jedna dôležitá veta na záver. Pacienti nezostanú bez zdravotnej starostlivosti ani medzi 22:00 hod. a 07:00 hod. V prípade náhle vzniknutých život ohrozujúcich stavoch zdravotná starostlivosť bude zabezpečená na Detskej pohotovosti v Nitre, cestou rýchlej zdravotníckej pomoci a rýchlej lekárskej pomoci po zavolaní telefónneho čísla 112.“
Získali sme aj stanovisko lekára NSK MUDr. Ľubomíra Ševčíka.
"Na základe pretrvávajúcich problémov pri zabezpečovaní LSPP pre deti a dorast a v rámci ďalšieho zachovanie LSPP v regióne, pristúpil lekár NSK po vzájomnej dohode s lekármi k skráteniu ordinačných hodín LSPP.
Od 1.10.2015 bude LSPP pre deti a dorast v Šali poskytovaná do 22.00 hodiny."
Diskusia k článku
Do diskusie zatiaľ neboli pridané žiadne príspevky.
Na pridanie nového príspevku musíte byť zaregistrovaný a prihlásený.