Šalianska radnica plánuje na budúci rok zvýšiť ceny za likvidáciu komunálneho odpadu. Ak by návrh mestskí poslanci schválili, Šaľania zaplatia tzv. smetné vyššie o približne 5 eur za rok.
Výšku poplatkov a daní upravuje príslušné všeobecne záväzné nariadenie mesta. Návrh zmeny nariadenia je aktuálne zverejnený na web stránke mesta a občania ho môžu pripomienkovať. Urobiť tak môžu do 29. novembra.
O tom, či v budúcom roku zaplatia Šaľania za odpad viac, rozhodnú napokon mestskí poslanci.
A aký je návrh?
Sadzba poplatku sa navrhuje vo výške 0,1093 za jedného poplatníka v meste za jeden kalendárny deň. To znamená, že ročný poplatok za smeti by bol po novom 39,9 eur.
Tento rok bola sadzba vo výške 0,0959 eur za jedného poplatníka v meste za jeden kalendárny deň, čo činilo 35 EUR.
Poplatok za smeti by sa tak pre jednu osobu v budúcom roku navýšil o takmer 5 eur za rok.
Poplatok za smeti sa zvýšil aj v tomto roku. Kým v roku 2018 zaplatili Šaľania za smeti 27,5 eur na rok, v tomto roku to bolo už 35 eur za rok.
K návrhu sa vyjadrila aj radnica na sociálnej sieti. Toto je jej stanovisko:
Od 1. januára 2021 budú musieť obce a mestá plniť ďalšie povinnosti vyplývajúce zo zákona o odpadoch, čo sa premietne aj do celkových nákladov na zabezpečovanie všetkých služieb v nakladaní s odpadmi. Náklady na uvedené služby sa skladajú z ceny služby, ktorú platíme spoločnosti, ktorá tieto služby vykonáva a z poplatkov, ktoré vyplývajú zo zákona o poplatkoch za uloženie odpadu na skládke, ktoré plynú do Environmentálneho fondu.
Zákonný poplatok závisí od úrovne vytriedenia komunálneho odpadu. Naše mesto dosiahlo v roku 2019 úroveň vytriedenia 41,4 %, preto tento zákonný poplatok platíme vo výške 12,- eur za každú tonu komunálneho odpadu uloženého na skládku. Podľa predbežnej bilancie, ktorá sa sumarizuje ku koncu februára, predpokladáme, že nedosiahneme úroveň vytriedenia viac, ako 50 %, preto sa pre rok 2021 zvyšuje zákonný poplatok na 18,- eur za každú tonu uloženú na skládke. To znamená, že si budeme musieť priplatiť + 6,- eur oproti roku 2020 za každú tonu, ktorá skončí na skládke.
Od 01. 01. 2021 pribudne obciam a mestám nová povinnosť a to zavedenie zberu kuchynského odpadu, kde pre pilotnú fázu tohto zberu predpokladáme náklady vo výške 70 000,- eur.
Súčasný stav triedenia odpadov v našom meste má značné rezervy a je to jediná cesta, ako stabilizovať cenu služby a tým aj poplatky pre obyvateľov. Triedenie papiera, plastov, skla, kovových a tetra-packových obalov je totiž financovaný z iných zdrojov, nie z rozpočtu mesta. To znamená, že obyvatelia za tento zber neplatia. Stále však končí veľké množstvo tohto odpadu v čiernych kontajneroch.
Kuchynský odpad je súčasťou toho zmesového, to znamená, že ak sa bude aj tento triediť a nebude sa ukladať na skládku, nebude potrebné za tento odpad platiť zákonný poplatok (za každú tonu 18,- eur). Podľa vykonaných analýz je v zmesovom odpade najmenej 45 % kuchynského odpadu.
Pri výpočte poplatku boli teda zohľadnené predpokladané náklady na služby v odpadovom hospodárstve podľa povinností vyplývajúcich zo zákona o odpadoch vrátane zákonného poplatku. Aj napriek stanoveniu poplatku v navrhovanej výške, nepokryjú príjmy z poplatkov tieto náklady a mesto bude musieť nakladanie s komunálnymi odpadmi dofinancovávať z iných zdrojov vo výške cca 100 000,- eur.