Leto je ideálnym obdobím na absolvovanie autoškoly. Práve v tomto období sa k tomuto v živote dôležitému kroku odhodlávajú aj študenti. Počas tohto obdobia máme zvyčajne viac času ako počas ostatných mesiacov v roku a aj poveternostné podmienky viac prajú začínajúcim vodičom.
Ak stále váhate, či sa do tejto životnej výzvy pustiť alebo nie, na všetky vaše otázky vám s radosťou odpovedia v šalianskej Autoškole VIA.
O tom, ako taký výcvik v autoškole prebieha a čo všetko je potrebné absolvovať nám prezradil majiteľ autoškoly VIA, Imrich Vígh.
Určite sa u študentov – budúcich držiteľov vodičských preukazov stretávate pred samotným výcvikom s množstvom otázok a neistoty z ich strany. Z čoho mávajú žiaci najväčšie obavy?
Pred nástupom do autoškoly niektorí uchádzači o vodičský preukaz, ďalej im budeme hovoriť „žiaci“ nemajú celkom reálny pohľad, ako sa vozidlo riadi. Mylných predstáv je veľa a často ich sprevádzajú dosť dlho a ťažko ich presvedčiť o opaku. Myslia si, že je to len plyn, spojka do záberu a ideme. Neskôr sa však ukáže, kto je na to teoreticky dobre pripravený a ako zvládne tie poznatky, ktoré sme preberali na hodine, ako ich bezpečne a plynule preniesť do praxe. Na praktickú jazdu môžu až po prebratí určitých hodín učebnej osnovy, čo je pre nás smerodajné. Dnes sa bez vodičského preukazu nepohnete a je naozaj nevyhnutnosťou, žiadajú ho aj zamestnávatelia. Naučiť sa jazdiť nie je ťažké, stačí si len vybrať správnu autoškolu a správneho inštruktora. Najviac ich zaujíma, kedy budú teoretické a praktické hodiny, ktoré samozrejme vždy prispôsobíme podľa ich požiadaviek.
Čo všetko musí žiak pred samotným výcvikom absolvovať?
Vyplniť tlačivá podľa občianskeho preukazu, ktoré môžu prísť osobne prevziať cez stránkové hodiny, alebo po telefonickej dohode hocikedy cez týždeň. Potrebné tlačivá sú aj na našej webovej stránke www.autoskolavia.sk, stačí len obojstranne vytlačiť. Pre 17 - ročných sú potrebné aj údaje a podpis zákonného zástupcu. Niekedy sú obavy zo strany rodičov, prečo potrebujeme od nich osobné údaje, ale nemusia mať žiadne obavy, naša autoškola má projekt o ochrane osobných údajov, vieme ako s nimi zaobchádzať. Potom musia navštíviť svojho ošetrujúceho lekára, ktorý posúdi a potvrdí zdravotnú spôsobilosť budúceho vodiča svojou pečiatkou a podpisom.
Aká je minimálna a aká maximálna dĺžka trvania kurzu a od čoho závisí? ? Aká doba je podľa vás najideálnejšia?
Kurz môže trvať až jeden rok. A aká je minimálna? Na to vplývajú viaceré faktory a samozrejme to najviac záleží od žiaka, aký bude šikovný, za aký čas a ako zvládne teoretickú a praktickú prípravu. My k nemu vieme pristupovať aj individuálne a keď je všetko v poriadku, do jedného mesiaca vieme kurz ukončiť. Ďalšia vec sú skúšky. Podľa zákona musí polícia do 30 dní žiaka vyskúšať. Dĺžka kurzu najviac záleží od schopností a vedomostí žiaka. Vždy sa dohodneme, koho odporučiť už na skúšky a kto sa ešte má pripravovať.
Ako prebieha teoretická príprava? Čo z teórie robí žiakom najväčšie problémy?
Teoretickú prípravu musíme naplánovať do konca kurzu a musíme sa držať podľa harmonogramu. Účasť je na 80% povinná osobne, tých zvyšných 20% je možné nahradiť elektronickou formou alebo individuálne. Jeden vyučovací celok sú 3 hodiny (3x45 minút). Celkový počet hodín teoretickej prípravy záleží od typu kurzu. Na osobné auto a na motorku je to 32 hodín. Teoretická príprava prebieha v priestoroch autoškoly v OK centre v klimatizovaných učebniach. Je to podobné ako na stredných školách, len musíme brať ohľad na to, že teória býva v poobedňajších hodinách a žiaci už majú za sebou 6, 7, 8 hodín v školských laviciach. Je ťažko ich motivovať, aby aspoň tie podstatné veci podchytili a tu prichádza profesionalita inštruktora, urobiť zaujímavým to, čo na prvý pohľad sa nezdá byť zaujímavou témou.
Ako prebieha praktická príprava? Kde všade jazdíte a koľko hodín jázd je potrebné absolvovať?
Praktická príprava prebieha na osobných automobiloch značky FORD, HYUNDAI a na motorke HONDA 125, pričom praktické jazdy prispôsobujeme podľa voľného času žiaka. 39 hodín na osobné auto, z toho 4 hodiny na auto trenažéri, 34 hodín na aute a 1 hodina praktická údržba. 18 hodín na motorke - z toho 17 hodín praktická jazda a 1 hodina praktická údržba. Minimálny počet kilometrov na jednu vyučovaciu hodinu je 15 na aute a 12 na motorke. Na osobnom aute odjazdia 450 až 500 kilometrov. Praktické jazdy vykonávame v oblasti celého regiónu v okresoch Šaľa, Nitra, Galanta, Dunajská Streda, Nové Zámky a Bratislava.
Trenažér
Žiaci majú najväčšie obavy zo záverečných skúšok. Z čoho majú najväčšie obavy? Čo im robí najväčšie problémy?
Je to pravda, najväčším strašiakom autoškoly sú záverečné skúšky. Ďalšia osoba v aute je vždy stresujúci pocit, v tomto prípade je to policajt a ďalší žiak a k tomu samotný stres. Prítomnosť policajta v aute je pre všetkých žiakov doslova nočnou morou, len niekto to zvláda lepšie niekto horšie. Počas celého kurzu musíme žiakov aj psychicky pripraviť na túto nepríjemnú situáciu.
Čo v prípade, ak žiak záverečnú skúšku nespraví? Aký je ďalší postup?
Predovšetkým, žiak je povinný predpísaný počet hodín prípravy absolvovať a až potom môže ísť na záverečné skúšky. Žiak dostane osvedčenie o ukončení kurzu pred absolvovaním záverečných skúšok na základe vedomosti a zručnosti. Takže podľa autoškoly má predpoklady na úspešné zvládnutie záverečných skúšok. O tom, či žiak dostane vodičský preukaz, rozhoduje policajt, a to na základe krátkej, len pár minútovej jazdy. Keby sa k tomu mohla vyjadriť aj autoškola, skúšky by boli objektívnejšie, predsa inštruktor pozná jeho zručnosti najlepšie.
Skúšky sa skladajú z troch častí: test z pravidiel cestnej premávky, jazda zručnosti na náhradnej výcvikovej ploche a najdôležitejšia skúška je praktická jazda v cestnej premávke. Na test majú žiaci 20 minút, na náhradnej cvičnej ploche 10 minút a praktická jazda trvá 25 minút.
Ak žiak opakuje záverečnú skúšku, je povinný absolvovať doučovacie jazdy, alebo doučovanie z teoretickej časti výučby, podľa toho kde neuspel. Keď sa nepodarí test, nemôže pokračovať ďalej, pre neho ten deň skúšky skončil. Môže to skúsiť na ôsmy deň znova, ale záleží aj od toho či má autoškola termín na skúšky. Keď sa to nepodarí na náhradnej výcvikovej ploche nie je pripustený na praktickú jazdu v cestnej premávke, takže na opakovanej skúške začína na výcvikovej ploche a potom v cestnej premávke. Keď sa nepodarí jazda s policajtom, tak opakuje už len jazdu.
Ponúkate aj možnosť individuálnych kurzov. Ako prebiehajú a pre koho sú určené?
Individuálny kurz je určený pre záujemcov, ktorí či už kvôli robote alebo iným okolnostiam sa nemôžu pravidelne s ostatnými žiakmi zúčastňovať na teoretický hodinách, alebo potrebujú ukončiť kurz rýchlejšie. Dávnejšie, pred revolúciou, sme tomu hovorili „rýchlo kurz.“ Vtedy však bol počet teoretických a praktických hodín oveľa menší oproti tým hodinám, ktoré platili pre „riadny“ kurz. Dnes však učebná osnova pozná len jeden druh kurzu čo sa týka počtu hodín a žiak to môže absolvovať rýchlejšie alebo v normálnom kurze a preto sa to volá individuálny kurz. Musíme sa prispôsobiť individuálne k žiakovi a preto aj ten kurz stojí oveľa viac. Ja osobne nemám dobré skúsenosti s tým "rýchlo kurzom" a ani ho veľmi neodporúčam. Vždy sa ukáže počas kurzu či ten žiak to zvládne fyzicky a hlavne psychicky.
Na akékoľvek ďalšie otázky vám radi odpovedia priamo v autoškole. Najbližší kurz sa otvára dnes, 27. júna 2017 o 15.00 hod. na skupinu B a na skupinu A1
Kontakt:
AUTOŠKOLA VIA
P. Pázmaňa 2020/30
927 01 Šaľa(budova OK centra)
Mobil: +421 903 562 241
+421 905 968 291