Mediácia sa na Slovensku postupne udomácňuje a nachádza si svoje miesto medzi tradičnými formami riešenia sporov a konfliktov. Mediačné poradenstvo a služby mediátora môžete využiť aj v Šali.
Každú stredu popoludní ponúka na mestskom úrade v Šali svoje služby certifikovaná mediátorka Ministerstva spravodlivosti, Veronika Regendová. Okrem mestského úradu ju môžete nájsť aj v mediačnej kancelárii na Hlavnej ulici.
Mediácia je moderný a kultúrny spôsob riešenia sporu, kde mediátor ako tretia nezávislá a nezaujatá osoba, pomáha stranám identifikovať ich záujmy a pomáha im vyjednať také riešenia, ktoré uspokojujú obe strany. Mediácia je spôsob riešenia konfliktných situácii, ktorý má oproti iným spôsobom mnohé výhody. Je flexibilnejší, menej formálny, rýchlejší, menej nákladný a hlavne, presúva ťažisko rozhodovacej moci z iného subjektu na samotných účastníkov sporu.
My sme Veroniku Regendovú navštívili počas jej služby na mestskom úrade, kde nám o mediácii a jej praktických skúsenostiach porozprávala viac.
Služby mediátorky ponúkate okrem svojej kancelárie aj v priestoroch mestského úradu. Záujemcovia vás tu môžu nájsť každú stredu medzi 13.00 a 17:00 hodinou. Využívajú Šaľania túto možnosť?
V máji to bude už rok, čo mediačné poradenstvo prebieha aj tu, na mestskom úrade. Ľudia si postupne na túto možnosť zvykli, chodia a stáva sa, že kým je jeden vo vnútri, už ďalší čakajú vonku. Nie vždy sú trpezliví a odídu, ale celkovo si ľudia už zvykajú na to, že je na úrade táto možnosť a priamo tu sa môžu informovať na možnosti riešenia ich problémov a sporov.
Mediácia sa na Slovensku postupne udomácnila. Stretávate sa ešte s tým, že ľudia nevedia o čo ide, aké sú rozdiely medzi súdnym riešením sporov a mediáciou alebo naopak, toto už ľuďom vysvetľovať nemusíte?
Je to tak pol na pol. Niektorí ľudia, dokonca aj tí v seniorskom veku, prídu a vedia, že ide o mimosúdne riešenie a že nie vždy s každým prípadom, problémom treba utekať na súd. Niektorí sú v tejto problematike naozaj celkom zorientovaní a vedia, že tu táto možnosť je a aj ju využívajú. Ale stále sa nájdu aj takí, ktorí naozaj nevedia ani čo to slovo mediácia znamená. Ale rozhodne je to už lepšie ako pred takými dvomi – tromi rokmi.
Z akých oblastí pochádzajú spory, s ktorými sa najčastejšie vo vašej mediačnej kancelárii stretávate?
V poslednom čase je to veľa prípadov týkajúcich sa sporov s nebankovkami, nakoľko sa posilnili práva spotrebiteľov, urobili sa novelizácie zákonov. Celkovo sú to väčšinou prípady finančného charakteru, či už v rámci rodiny, keď to poškodení nechcú riešiť súdnou cestou, nakoľko ide o rodinné vzťahy alebo v rámci mimorodinných vzťahov. Veľa je aj susedských sporov, celkovo oblasť spolunažívania občanov, rozvodové a porozvodové záležitosti, otázka výživného a úprava rodičovských práv voči deťom, vysporiadanie majetku medzi manželmi po rozvode a pod. Prakticky sa stretávam so všetkým, čo spadá pod civilné právo.
Aká je vaša skúsenosť s úspešnosťou vyriešených prípadov v zmysle dodržania vzájomnej dohody?
V mnohých prípadoch stačí len intervencia, aby tá druhá strana videla, že navrhovateľ to chce riešiť. Často stačí jedno – dve stretnutia v rámci poradenstva alebo konzultácie. V prípade, ak sa spor účastníkov rieši mediáciou, resp. riešenie sporu prejde celým mediačným procesom, úspešnosť vyriešenia prípadu je vysoká. V závislosti od typu sporu, ktorý sa mediáciou riešil, zvyknem s odstupom času po uzavretí dohôd klientov kontaktovať, či sa dohoda dodržiava a nestáva sa, že by klienti spoločne uzavreté dohody nedodržiavali a záväzky si plnia.
Je výsledkom mediačného konania písomná dohoda, alebo postačuje v niektorých prípadoch iba ústna forma dohody?
Určite je lepšie to mať písomne, nakoľko pri ústnych dohodách je to skôr rovina poradenstva alebo konzultácie. Ústne dohody sú taktiež platné, len sú ťažšie dokázateľné resp. vymáhateľné. Preto preferujem písomnú formu. Koniec koncov, aj samotný zákon o mediácii pojednáva o tom, že mediácia, okrem iného, začína dňom podpísania Dohody o začatí mediácie a jej výsledkom je písomná finálna Dohoda o mediácii. V praxi som sa ale stretla aj s prípadom, že obe strany prišli, porozprávali sa a vyjasnili si spor bez písomnej dohody a ďalšej mojej intervencie.
Čo sú podľa vás najväčšie výhody mediácie?
Ja by som ako najväčšiu výhodu mediácie považovala to, že strany majú možnosť dohodnúť sa, kým pri súdnom procese rozhoduje sudca. Pri mediácii je možnosť spraviť kompromisy, ústupky spôsobom, aby boli spokojné obe strany. Dohody sa uzatvárajú spôsobom, aby ani jeden účastník neodchádzal s pocitom, že prehral. Vždy je snaha nájsť prijateľné riešenie pre všetkých zainteresovaných. V poslednom čase sa presviedčam o tom, že čas je ďalším veľkým benefitom pri mimosúdnych riešeniach, hlavne keď si vezmeme do úvahy, že v súčasnom stave v súdnictve je priemerná dĺžka súdneho konania v občianskoprávnych veciach v priemere 12 –15 mesiacov. V porovnaní s tým dĺžka mediačného procesu trvá zvyčajne niekoľko týždňov. Pri mediácii je možnosť riešiť konflikt hneď, bez čakacích lehôt a pod.
Mediátorku, Vereniku Regendovú môžete okrem mestského úradu nájsť aj v jej kancelárii v Šali - Hlavná ulica 39/20 (budova Allianz). Viac informácií nájdete aj na web stránke www.mediatorsala.sk alebo na facebookovom profile.