Sociálna sieť Facebook nechce byť len miestom, kam si ľudia prídu „početovať“ a „polajkovať“. Chce prinášať ľuďom zábavu. Aj za peniaze.
Hoci slovo Facebook v nás evokuje predovšetkým sociálnu sieť, samotný Facebook už dávno nechce byť len tým. Chce byť platformou prostredníctvom ktorej budú ľudia nielen komunikovať so svojimi priateľmi, známymi či s rodinou, ale v ňom nájdu i zábavu. Dnešní užívatelia Facebooku chodia častokrát za zábavou inam. A platí to aj pre oblasť online hazardu. A to by chceli vo Facebooku zmeniť a pripútať si hráčov ešte tesnejšie. Ako online hazard, ako aj iné „ľahšie“ formy hier na Facebooku spadajú pod takzvaný social gaming. V slovenčine pre tento termín nemáme žiadne vhodné spojenie – vyjadruje však ideu Facebooku – spájanie sa s cieľom zabaviť sa.
V ideálnom svete Facebooku hrajú ľudia prostredníctvom sociálnej siete proti priateľom a zároveň proti hráčom z celého sveta. Či hazardné hry či tie nehazardné. A Facebook na tom profituje. Cesta k tomuto je však dlhá a tŕnistá a ani vo Facebooku nie sú stopercentne istí, či ju chcú postupovať. Facebooku už prostredníctvom Zyngy ovládol svet bezplatného hrania online pokru a teraz prichádza čas podmaniť si i ďalšiu z oblastí hier, ktoré spadajú pod hazard – a to tradičné kasínové hry, ako sú blackjack, ruleta, hracie automaty či bingo. Uvedomujúc si svoju pozíciu na trhu, Facebook hry zavádza veľmi pomaly.
Vzťah k Facebooku smerom k online hazardným hrám je zložitý – na jednu stranu Facebook častokrát blokuje stránky so závadným, teda hazardným obsahom, na stranu druhú by práve túto oblasť rád sám ovládol, ideálne bez väčšieho boja. Predovšetkým medzi mladými ľuďmi sa hazardné hry tešia veľkej popularite. Z analýzy britskej Gambling Comission vyplynulo, že hráči takzvaných social games (ktorú sú bezplatne) častokrát využívajú svoje peniaze i na platené hazardné hry. Každý ôsmy človek vo veku 11-16 rokov hrá hazardné hry. A práve aj takíto hráči sú pre Facebook mimoriadne zaujímavou skupinou.
Veľa spoločností, ktoré dnes stoja za „hazardnými“ hrami na Facebooku, prakticky nesprístupňuje hazardné hry. Buď hry nie sú založené na princípe náhody, ako ruleta alebo hráči nehrajú za peniaze, ale za mince bez hodnoty (tzv. play money), ktoré si môžu no nemusia kúpiť. Fígeľ je v tom, že hráči si môžu zahrať i bez toho, aby si mince zakúpili, no ak si ich zakúpia, hranie bude jednoduchšie. Navyše, tieto fiktívne peniaze sa dajú získať i zdieľaním odkazu či zaslaním svojim priateľom. Je to vo svojej podstate podobné, ako keď si hráč kúpi nejaké vylepšenie do hry na Facebooku.
Treba poznamenať jedno – Facebook ako taký bude slúžiť len ako prostredník – platforma, na ktorej budú ostatné spoločnosti ponúkať svoje hazardné hry. Je to podobné ako sa prenajímaním bytu – Facebook bude vlastník, no bývať tam bude niekto iný. Toto je obzvlášť dôležité, keďže Facebook bude môcť riziko (finančné i sociálne), ktoré prinášajú hazardné hry prenášať na tých, ktorí hry ponúkajú. A sám bude inkasovať z tohto takzvaného prenájmu. Pred sociálnou sieťou i spoločnosťami však stojí ešte najťažšia úloha – presvedčiť hráčov k tomu, aby tu začali hrať.
Dnes na trhu pôsobia stovky online kasín a trh je tým, čo býva označované ako „rozobratý“. Hráči sa nanajvýš presúvajú z jedného kasína do druhého a stav zostáva nemenný. Nájsť a prilákať nových hráčov je čoraz ťažšie, keďže každý kto chcel hrať už hrá. Ak bude chcieť Facebook uspieť bude musieť ponúknuť niečo viac, než priemerné online kasíno. Samozrejme, sú spôsoby ako to docieliť (napríklad v podobe nulových stávkových požiadaviek), otázkou je, či sa bude chcieť Facebook púšťať do takto veľkého boja. To ukážu až budúce roky.