Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v súvislosti s vysokými teplotami zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na tratiach, ktoré spravujú. Kontroly sa týkajú tak koľají, ako aj trakčného vedenia, ktoré majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti.
Pri koľajach môže dochádzať k vybočeniu koľaje, resp. lomom koľají, pri trakčnom vedení k zvýšeniu pravdepodobnosti kolízie zberača rušňa s trakčným vedením.
Počas mesiaca jún zaznamenali Železnice SR na tratiach v dôsledku vysokých teplôt 2 prípady deformácie koľaje, tzv. vybočenie. Tieto poruchy, súvisiace s geometrickým usporiadaním traťovej koľaje, si kvôli odstráneniu chýb a zachovaniu bezpečnosti vyžiadali vylúčenie koľaje z prevádzky v celkovej dĺžke 8 hod. a 25 min. V 8 prípadoch bolo nutné okamžite zaviesť zníženú rýchlosť vlakov na rizikových miestach, a to konkrétne na rozpracovaných úsekoch tratí.
Zamestnanci odvetvia železničných tratí ŽSR vykonávajú pravidelné prehliadky tratí, a to buď pravidelnými pešími pochôdzkami alebo jazdami na dráhových vozidlách v pravidelných intervaloch.
Okrem pravidelných peších pochôdzok sa v čase zvýšených teplôt, resp. pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad 40°C (resp. teploty vzduchu nad 28°C) vykonávajú teplotné pochôdzky. Pri extrémnych teplotách okolo 40°C môže teplota koľajnice dosiahnuť až 80°C. Na určených úsekoch sa vykonáva denne meranie teploty vzduchu a koľajníc. V určených miestach merania sa zaznamenávajú teploty o 11,00 a 13,00 hod SEČ (12,00 a 14,00 hod SLEČ), ktoré sa evidujú v záznamníku.
Zvýšená pozornosť sa pritom venuje predovšetkým náhlym zmenám smerovej a výškovej polohy v krátkom úseku koľaje, ktoré môžu byť príznakom začínajúceho vychýlenia alebo vybočenia koľaje, okoliu pevných miest a úsekom, v ktorých bola v predchádzajúcom období narušená stabilita koľaje opravnými prácami. Aby sa predišlo nežiaducim vplyvom teploty na stabilitu koľajového roštu, a to konkrétne výškovým a smerovým chybám a prípadnému vybočeniu koľaje, obmedzujú sa v čase vysokých teplôt udržiavacie práce tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť prevádzky. Taktiež v prípade vysokých teplôt dochádza z bezpečnostných dôvodov k zrušeniu výluk, v ktorých boli plánované práce znižujúce stabilitu koľajového roštu, prípadne sa práce a výluky presúvajú do nočných hodín, kedy je predpoklad zníženia teploty a taktiež zníženia nepriaznivých teplotných účinkov na stabilitu koľajového roštu.
Ďalším z preventívnych opatrení, ktoré ŽSR využívajú v čase vysokých teplôt, je zavádzanie teplotných pomalých ciest, a to hlavne v úsekoch, kde by vplyvom vysokej teploty mohlo dôjsť k zníženiu stability koľaje. Tieto sa zavádzajú najmä v denných hodinách, v čase predpokladaných vysokých teplôt. Ak je bezpečnosť železničnej prevádzky akokoľvek ohrozená, zamestnanci ŽSR sú povinní vykonať pešiu prehliadku resp. mimoriadnu kontrolnú jazdu prideleného úseku tratí i mimo pravidelnej predpísanej prehliadky, a to i v mimopracovnom čase.
Rovnako sa kontrolujú aj jednotlivé súčasti trakčného vedenia, ktoré sú vystavované extrémnym teplotám. Mimoriadne prehliadky trakčného vedenia v období, kedy teploty stúpajú nad 30°C, sú zamerané najmä na stav nájazdov na trolejových výhybkách, pohyblivých kotvení nosného lana a trolejového drôtu, úsekových deličov, napájacích vedení a trakčného vedenia na koľajových spojkách.
Zdroj: ŽSR