Aké zmeny priniesol internet pri spoplatňovaní hier? A existuje vlastne sociálny faktor pri hraní hier napríklad v online kasínach?
Internet so sebou priniesol to, čo by sme mohli označiť za novú éru hrania. Nielenže priniesol hráčom širšie možnosti toho, čo si môžu zahrať, ale priniesol aj úplne nové chápanie monetizácie hrania, teda akéhosi spoplatňovania hrania. Veľmi dobrým príkladom, na ktorom si môžeme popísať efekt monetizácie, je hra v kasíne. Ak ste si chceli zatočiť na automatoch, museli ste prísť do kasína a vhodiť do automatu peniaze. Nemohli ste si zahrať len tak, pre zábavu, na skúšku, na takzvané zabitie času. Kasíno totiž muselo platiť energie, zamestnancov, odvádzať dane a platiť iné poplatky. A zrazu prišla online hra. Ten istý automat, tú istú hru si môžete zahrať úplne zadarmo. A nikto vás odnikadiaľ nebude vyháňať len preto, že nehráte o peniaze.
Internet priniesol zmenu paradigmy v oblasti filozofie príjmov. Dnes už si veľké spoločnosti (či v našich prípadoch internetové stránky a online kasína) nemôžu dovoliť neponúkať niečo zadarmo. Cesta k monetizácií vedie práve cez ne-monetizáciu. V minulosti boli vzácnosťou trial a demo verzie. Dnes, sú úplne bežné. Zahráte si a až po tom sa rozhodnete či budete platiť. V minulosti ste boli nútení zariskovať, zaplatiť a za to hrať. Nemohli ste si dovoliť prísť do kasína a povedať, že si chcete najprv zahrať a ak vás to bude baviť, až po tom začnete platiť. Pre kasína by to znamenalo rýchly krach. Presne toto však internet umožňuje. Chcete hrať casino hry zdarma? Nech sa páči, hrajte dokým chcete. Ale vzdávate sa možnosti, že niečo vyhráte.
Nová éra, ktorú priniesol internet, zmenila celý systém monetizácie. Predtým ste si kúpili počítačovú hru, zaplatili ste jednorázový poplatok (cena hry) a vaša štartovacia pozícia bola identická k tej, akú mali ostatní. Dnes je situácia iná. Cena hry môže byť zanedbateľná položka, keďže tým „monetizačným činiteľom“ sa stalo niečo, čo tá hra neponúka bežne a každému. Sú to napríklad extra funkcie, bonusové levely alebo rôzne vylepšenia. Aj online kasína motivujú hrať hráčov niektoré 5-valcové automaty lákajúc na veľké výhry v prípade, že sa rozhodnú riskovať a vsadiť do hry viac, než iní hráči. Len tak si môžu sprístupniť niektoré špeciálne funkcie, ktoré nie sú dostupné všetkým, ale len „vyvoleným“.
Monetizácia nás privádza k ďalšiemu aspektu hrania a to je sociálny faktor. Podobne ako existujú a existovali VIP hráči v kamenných kasínach, je tomu tak aj v online kasínach. Ľudia túžili a vždy túžia po tom byť výnimoční, vymaniť sa z priemeru a všednosti. K tomuto v prostredí online kasín, ale i iných hier, slúžia vernostné programy, VIP rebríčky, rôzne závody, bodovania a iné. Tieto rebríčky nezriedka zohľadňujú to, koľko daný hráč vyhral. Prostredníctvom hrania tak hráči uspokojujú svoje spoločenské ambície a túžbu po tom byť výnimočný. Prostriedky k dosiahnutiu týchto ambícií vedú cez riziko a riziko vedie k monetizácií hry.
Štúdia z roku 2013 uvádza, že na celom svete hráva hry 700 miliónov ľudí online, teda cez internet. To znamená 700 miliónov potenciálne platiacich hráčov, ktorých je potrebné presvedčiť o tom, že sa oplatí si za danú hru zaplatiť. Ako to urobiť? Najčastejšie sa stretávame s tým, že spoločnosti ponúkajú obrazne povedané niečo na ochutnávku. V prostredí online kasín sú to bezplatné zatočenia, takzvané free spiny, pri iných hrách trial verzie, ktoré vypršia po pár dňoch až hodinách. Tak či onak, je to zmena oproti tomu, ako to bolo v minulosti. Spoločnosti sa na naše peniaze viac napracujú a musia nám toho i viac ponúknuť. Konkurencia je vždy veľká.